Sort by
Sort by

Čista umjetnost je umjetnost čišćenja

Čista umjetnost je umjetnost čišćenja

Dragi posjetitelji,

Zahvaljujemo vam što ste posjetili našu web stranicu, mjesto gdje zajedno možemo koračati prema održivoj budućnosti. Danas, više nego ikada, okolina koja nas okružuje zahtijeva našu pažnju i brigu.

Internet nam omogućava slanje poruka, dijeljenje slika, preuzimanje muzike i emitovanje videa uživo jednim dodirom na dugme, ali naše online navike imaju iznenađujući uticaj na okolinu.

Vjerovatno ste već odgovorili na nekoliko emailova danas, poslali neke poruke i možda obavili brzu internet pretragu. Kako dan odmiče, sigurno ćete provesti još više vremena surfajući online, postavljajući slike, slušajući muziku i gledajući videozapise.

Svaka od ovih aktivnosti koje obavljate online dolazi s malim troškom - nekoliko grama ugljendioksida emituje se zbog energije potrebne za rad vaših uređaja i napajanja bežičnih mreža kojima pristupate. Manje očigledni, ali možda čak i energetski intenzivniji, su podatkovni centri i ogromni serveri potrebni za podršku internetu i skladištenje sadržaja kojem pristupamo preko njega.

Čak 65,5% svjetske populacije - odnosno 4,66 milijardi ljudi - ima pristup internetu. Ugljični otisak jednog emaila kreće se od 0,3g CO2 za spam, do 4g za običan email, do 50g za prilog ili fotografiju. Šteta za okoliš uzrokovana korištenjem Instagrama nije puno bolja: dok objava fotografije emituje 0,15g CO2, skrolovanje po vašem newsfeedu tokom 1 minute emituje 1,5g CO2. Ovo možda ne izgleda mnogo, ali prosječni korisnik provede 28 minuta dnevno u skrolovanju - što znači 42g CO2 na jednoj društvenoj mreži svaki dan.

Konzumiranje video sadržaja čini više od polovine internet saobraćaja i mnogo je više ugljik-intenzivno od sadržaja zasnovanog na slikama ili tekstu. Da stvari stavimo u kontekst, skrolovanje na TikToku tokom jedne minute koristi dvostruko više CO2 nego skrolovanje na Instagramu tokom jedne minute.

Ugljični otisak naših gedžeta čini 3,7% globalnih emisija stakleničkih gasova, što je više od količine koju proizvodi avioindustrija, i predviđa se da će se udvostručiti do 2025. godine.

Dobra vijest je da nije potrebno mnogo da biste smanjili individualni ugljični otisak online. Kako biste bili ekološki osvješten digitalni građanin, budite svjesni u slanju i primanju emailova smanjite količinu beskorisnih "hvala" emailova i odjavite se sa svih mailing lista koje odmah brišete, isključite video u Zoom sastanku, te šaljite manje selfija.

Pod sloganom "Čista umjetnost je umjetnost čišćenja," promoviramo odgovorno upravljanje digitalnim sadržajem.

Pozivamo sve građane, a posebno srednjoškolce i studente, da doprinesu smanjenju digitalnog otpada brisanjem nepotrebnih informacija poput duplih dokumenata, mutnih fotografija, videozapisa, nevažnih e-mail poruka i nekorištenih aplikacija sa svojih mobilnih uređaja, računara ili tableta. Sigurni smo da će studente obradovati informacija da ćemo organizovati kviz o umjetnosti gdje će učesnici moći provjeriti svoje znanje i osvojiti vrijedne nagrade. Detaljnije informacije o kvizu biće dostupne na portalu medijskog partnera Studomat.ba.

Također, pozivamo građane da budu odgovorni u vezi sa elektronskim otpadom, kao što su mali kućanski aparati, mobiteli, baterije, sijalice i slično, i da ga odlažu na za to predviđena mjesta. E-otpad sadrži mnoge štetne tvari za zdravlje ljudi i za okoliš. U partnerstvu s kompanijama Bingo Retail i Kim Tec Eko, postavljeni su posebno označeni kontejneri za e-otpad u BCC Sarajevo, BCC Ilidža, BTC Živinice, BCC Tuzla i Bingo Banja Luka kako bi se građanima olakšalo odlaganje elektronskog otpada.

Vjerujemo kako postajemo svjesniji ugljičnog uticaja digitalne tehnologije i usluga, te da ćemo u bliskoj budućnosti vidjeti sve veći broj kompanija koje smanjuju svoje digitalne emisije zahvaljujući optimizaciji i efikasnim praksama.

Raduje nas i činjenica da ponašanja koja su nekada bila uobičajena - poput gledanja Netflix-a na dva ekrana ili skrolovanja TikTok-a - doživljavaju kao rasipanje. Da li će u 2030. godini trominutni video mačke koja "svira" klavir na YouTube-u biti omalovažavajući ekvivalent jednokratnoj plastičnoj vrećici?

Nemojte zaboraviti da su male promjene u našim navikama prvi korak prema velikim promjenama u svijetu.

Šta je elektronski otpad, a šta digitalni otpad?

Elektronski otpad (e-otpad) i digitalni otpad su posljedica napretka tehnologije u društvu, predstavljajući danas jedan od najvećih ekoloških izazova. E-otpad obuhvata električne i elektronske uređaje koji više nisu u upotrebi, a globalno gledano, količine ovog otpada su ogromne i neprestano rastu. Ono što je posebno zabrinjavajuće je da e-otpad sadrži opasne hemikalije koje mogu ugroziti ljude i cjelokupni ekosistem.

S druge strane, digitalni otpad, kojeg mnogi možda nisu ni svjesni jer nije fizički vidljiv, uskoro bi mogao postati najveći zagađivač prirode. Ova vrsta otpada nastaje kao rezultat korištenja IT opreme i interneta, te čuvanja velikih količina nepotrebnih informacija kao što su duplikati dokumenata, nejasne fotografije i video zapisi, kao i aplikacije i mailovi koje rijetko koristimo.

Odgovorno odlaganje i pravilna reciklaža e-otpada, odgovorno upravljanje digitalnim podacima su samo dio sistematskog i kvalitetnog rješenja koje vodi ka stvaranju održive budućnosti. Izuzetno bitan dio ovog rješenja jeste edukacija i podizanje svijesti javnosti o pametnom odlaganju i zbrinjavanju otpada kao i načinima prevencije stvaranja otpada.

Reference:

https://earth.org/how-social-media-habits-are-contributing-to-internet-pollution/

https://www.bbc.com/future/article/20200305-why-your-internet-habits-are-not-as-clean-as-you-think

https://www.fastcompany.com/90717181/surfing-the-web-isnt-just-bad-for-your-brain-its-terrible-for-the-environment

https://www.talkdhartitome.com/post/instagram-the-most-polluting-social-media-platform