Izložbom i aukcijom skulptura umjetnika Aldina Mustafija ozvaničen je završetak aktivnosti „Čista umjetnost“ koja je skrenula pažnju na važnost recikliranja, ali i reduciranja električnog i digitalnog otpada.
Skulpture ovog mladog bosanskohercegovačkog umjetnika su na aukciji prodate za više od 3.000 KM, a uz dodatna sredstva obezbjeđena od najveće svjetske prehrambene kompanije Nestlé, nekoliko stotina sadnica će biti kupljeno kako bi bile zasađene u proljeće naredne godine.
Ovogodišnje izdanje „Čista umjetnost“ je bilo posebno fokusirano na studente pet bosanskohercegovačkih univerziteta u Sarajevu, Banjaluci, Mostaru i Tuzli koji su u oktobru prikupljali električni otpad, a od kojeg je umjetnik Aldin Mustafi napravio skulpture koje odražavaju savremenog čovjeka suočenog sa digitalnim izazovima.
„Iako ne možemo zamisliti svakodnevni život bez tehnologije, mislim da ponekad želimo pobjeći od svega digitalnog što nas okružuje. Ovom izložbom prikazao sam vlastitu brigu o globalnoj egzistenciji i daljem razvijanju čovjeka i društva, kao i opstanku životinjskog svijeta bez kojeg ne možemo ni sami opstati. Umjetnost, kao i kultura generalno su danas postali zahvaćeni ovom sveopćom tehnološkom euforijom, zato je jako važno da se kroz ovakve i slične aktivnosti bavimo pitanjima otpada, ali i njegovog smanjenja u cilju očuvanja okoline za generacije koje dolaze“, rekao je umjetnik Aldin Mustafi.
Digitalni otpad je bezdimenzionalan, nema masu i zbog svega toga nam se čini da i ne postoji ili ne utiče na nas i našu okolinu. Međutim, činjenice govore drugačije. Prema podacima Carbon Literacy Project iz marta 2023. godine, gledanje samo jedne minute videa na Youtube kanalu, proizvede 0,46 g CO2. Ukoliko bi uzeli za primjer da jedna osoba dnevno pogleda film u trajanju od 90 minuta, to bi značilo da ona proizvede oko 41,4 g CO2. Da bi se apsorbovala ova količina CO2 bilo bi potrebno zasaditi jedno do dva drveta.
Imajući sve ove informacije u vidu, kompanija Nestlé se odlučila pridružiti naporima za stvaranje zelenijeg okruženja u BiH. Uspješnom realizacijom ovogodišnje aktivnosti "Čista umjetnost" prikupljena su sredstva za kupovinu dodatnih 3.000 stabala koja će biti posađena u narednoj sezoni sadnje. Tako će ova aktivnost omogućiti sadnju ukupno 8.000 stabala u našoj zemlji.
„Jedan obični mail emituje 4g CO2, a mail sa velikim prilogom emituje 50g CO2, što dovodi do 410 miliona tona CO2 godišnje. Ovakvo emitovanje će se dešavati bez obzira na to da li otvaramo mail ili ne. Spam mailovi, koji nas sve nerviraju, na godišnjem nivou proizvedu štetnih tvari poput 300 000 automobila! Kada postanemo svjesni ovih brojki, tada ćemo početi mijenjati i vlastitu svijest o očuvanju okoline i pronalaziti inovativna rješenja koja bi za rezultat imala smanjenje negativnog uticaja digitalnog i električnog otpada na našu okolinu. Mi u Nestléu razvijamo inovacije kako bi očuvali naš okoliš. Ovo je naš način da otvorimo dijalog i potaknemo na aktivnost za očuvanje naše životne sredine“, istakla je Nelly Angelova, direktorica komunikacija za tržište Jugoistočne Europe (Bugarska, Rumunija, Srbija, Hrvatska, Slovenija, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Sjeverna Makedonija).
Izložbom se željelo pokazati kako svjesnim djelovanjem možemo značajno smanjiti otpad te kako prilagođene navike mogu doprinijeti očuvanju okoliša prema principu "manje je više".
„Svaka mala promjena u našim navikama može imati veliki uticaj na budućnost naše Planete. Ovo je naš mali doprinos stvaranju takve budućnosti. Zato putem naše aktivnosti „Čista umjetnost“ pokrećemo dijalog o važnim ekološkim pitanjima i na taj način skrećemo pažnju na važnost očuvanja naše Planete. Lijepo je vidjeti da otpad može postati umjetnost, ali je još ljepše vidjeti svijet bez otpada čemu Nestlé kako na globalnom, tako i na lokalnom planu teži“, istakao je Janko Ilić, direktor kompanije Nestlé za BiH.
U saradnji sa partnerima projekta ZEOS eko-sistem d.o.o. i „Let's Do It“ Nestlé je nastavio akciju „Čista umjetnost“ u okviru koje su pozvali studente Univerziteta u Banjaluci, Sarajevu, Tuzli i Mostaru da odlože e-otpad na odabranim fakultetima i mjestima predviđenim za to. Nakon toga od prikupljenog e-otpada umjetnik Aldin Mustafi je napravio skulpture, čijom prodajom je prikupljen novac od kojeg će se zasaditi nove sadnice u cijeloj Bosni i Hercegovini.
Kompanija Nestlé naporno radi kako bi pomogli stvaranju budućnosti bez otpada, a aktivnost „Čista umjetnost“ doprinosi toj viziji. Do 2050. godine, kompanija ima cilj nultog uticaja na okoliš, što se postiže i pravilnim zbrinjavanjem otpada. Preko 400 Nestlé tvornica širom svijeta radi na tome da su zero waste to landfill, što znači da su svi procesi u proizvodnji i separaciji otpada tako prilagođeni da se više ne stvara komunalni otpad.