Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Dijabetes

Dijabetes je stanje u kojem tijelo ima problema sa kontrolisanjem nivoa glukoze (šećera) u krvi. Javlja se kada tijelo ne proizvodi dovoljno inzulina ili proizvedeni inzulin ne djeluje kako treba. To dovodi do povećanog nivoa glukoze u krvi i dijabetesa. Postoje tri različita tipa dijabetesa, dijabetes tipa 1, dijabetes tipa 2 i gestacijski (trudnički) dijabetes.

ŠTO JE DIJABETES?

DIJABETES TIPA 1

Dijagnoza dijabetesa tipa 1 se obično dešava u djetinjstvu ili adolescenciji. Kod dijabetesa tipa 1, gušterača ne proizvodi inzulin jer je vlastiti imunološki sistem uništio ćelije koje proizvode inzulin. Ljudi sa dijabetesom tipa 1 moraju svakodnevno sebi davati inzulin.

DIJABETES TIPA 2

Dijabetes tipa 2 je najčešći tip dijabetesa, koji pogađa 85-90% ljudi sa dijabetesom. Obično pogađa starije ljude, ali sve više mlađih ljudi i djece obolijeva od dijabetesa tipa 2.

Kod dijabetesa tipa 2, gušterača proizvodi inzulin, ali on ne djeluje kako bi trebao, pa gušterača proizvodi još. Na kraju, ne može proizvesti dovoljno da bi ravnotežu glukoze držala pod kontrolom.

GESTACIJSKI DIJABETES

Gestacijski dijabetes se javlja u trudnoći i obično nestaje kada se dijete rodi. Između 3-8% trudnica će dobiti gestacijski dijabetes.

U trudnoći, hormoni koje tijelo proizvodi kako bi pomogli rastu djeteta također zaustavljaju djelovanje majčinog inzulina. Gestacijski dijabetes se javlja ako tijelo ne može proizvesti dovoljno inzulina kao odgovor na povećane potrebe za inzulinom.

KOJI FAKTORI POVEĆAVAJU RIZIK OD DOBIVANJA DIJABETESA TIPA 2?

Ono na što ne možete utjecati Ono na što možete utjecati
  • Pojava dijabetesa u familiji
  • Starenje
  • Etničko porijeklo (Pojava dijabetesa je češća kod, na primjer, Aboridžina)
  • Sindrom policističnih jajnika
  • Žene koje su imale gestacijski dijabetes ili rodili dijete teže od 4,5 kg 
  • Debljina i pretilost
  • Fizička neaktivnost
  • Visoki krvni pritisak
  • Visoki kolesterol
  • Pušenje

Dobre vijesti su da postoje faktori koje možete promijeniti i time smanjiti rizik od razvijanja dijabetesa tipa 2.Još se ne zna koji faktori uzrokuju dijabetes tipa 1 te ne postoje preporuke kako ga spriječiti.

KAKO MOGU ZNATI IMAM LI DIJABETES?

Neki od simptoma uobičajenih za sve tipove dijabetesa su:

  • umor
  • povećana žeđ
  • često mokrenje
  • glavobolje
  • grčevi u nogama
  • povećana glad

Simptomi dijabetesa tipa 2 uključuju i mutan vid, kožne infekcije, sporo zarastanje rana, trnci i ukočenost u nogama.

KAKO SE LIJEČI DIJABETES TIPA 1?

Ljudi koji boluju od dijabetesa tipa 1 moraju sebi davati inekciju inzulina bar jednom dnevno. Ravnoteža količine ugljikohidrata koje unose i prava količina inzulina su važni za sprječavanje previsokih ili preniskih nivoa šećera u krvi.

KAKO SE LIJEČI DIJABETES TIPA 2?

Osnovno liječenje dijabetesa tipa 2 uključuje usvajanje zdravog načina života. To uključuje zdravu ishranu, redovnu fizičku aktivnost i smanjivanje rizičnih faktora, kao što su debljina i pušenje.

Važno je pratiti vlastiti nivo glukoze u krvi i imati redovite kontrole kod Vašeg doktora opšte prakse. U nekim slučajevima, ako sama ishrana ne drži nivo glukoze u krvi pod kontrolom, Vaš doktor opšte prakse Vam može prepisati lijekove i/ili inekcije inzulina.

UPUTE ZA KONTROLU GLUKOZE U KRVI

Prehrana je važna svima! Ove upute može slijediti cijela familija, a ne samo osobe sa dijabetesom.

  • Male porcije obroka i užina rasporedite kroz dan.

JEDITE VIŠE VLAKANA

  • Odaberite žitarice sa više vlakana i hljeb sa cjelovitim zrnom, jer se sporije probavljaju što znači da nivoi šećera u krvi rastu postepeno
  • Dodajte slanutak u salatu
  • Polovinu Vašeg tanjira popunite povrćem različitih boja: zeleno, narandžasto, žuto, bijelo, ljubičasto i crveno.

JEDITE MANJE MASNOĆA, ZAMIJENITE ZASIĆENE MASNOĆE NEZASIĆENIM

  • Tunjevinu ili losos iz konzerve dodajte u umak za tjesteninu ili ih stavite u sendvič, kako bi na jednostavan način i brzo unijeli omegu-3.
  • Zamijenite punomasno mlijeko mlijekom sa manje masnoća ili obranim mlijekom. Ima istu količinu kalcija, a manje masnoća, pogotovo manje zasićenih masnoća.
  • Koristite maslinovo ulje u malim količinama u pripremi hrane, kako se hrana ne bi ljepila, a kako bi ipak smanjili masnoće.

JEDITE HRANU SA MANJE KILODŽULA UKOLIKO STE PREKOMJERNE TJELESNE TEŽINE

  • Kao osvježavajuće piće odaberite vodu ili „dijetalne“ napitke, bez dodatnih kilodžula od prekomjerne količine šećera.
  • Jedite povrće umjesto riže, tjestenine, hljeba i krompira.
  • Ako imate međuobroke, odaberite hranu sa manje masnoća i više vlakana, poput nemasnog jogurta.